Skylab 9.0 je nejvýše postavenou duralovou devětadvacítkou v nabídce značky Galaxy, nad ní se nalézá už pouze karbonový topmodel Perseus. Hned na začátku testu prozradíme, že se jedná o hodně vydařený bike, jehož geometrie se v dané třídě podle nás řadí k tomu nejlepšímu. Neméně sympatická je rovněž možnost volby, zda sáhneme po devětadvacítce či „sedmadvacítce“, kdy se řady Skylab a Pioneer ideálně doplňují. Takže v praxi jsou například verze Skylab 9.0 a Pioneer 9.0 z hlediska osazení i cenovkou identické, liší se pouze průměrem kol.
Nyní už k testovanému stroji, postavenému na rámu ze slitiny 6061 s trojitým zeslabením hlavních trubek. Typický je důraz na funkci, takže zde nehledejme zbytečné extravagance použitých profilací, a výsledkem je rám s příkladnou torzní i boční tuhostí. Výraznější sloping, ideálně dlouhý představec, řídítka šířky 710 milimetrů a k tomu výborné sedlo WTB – první dojmy z jízdy jsou takové, že se sériově nastaveným posedem kolo bezvadně padne do ruky a jezdec má po prvním ujetém kilometru pocit, že jej sedlá již léta. Geometrii se totiž podařilo naladit přesně tak, jak by si to konstruktéři bývali přáli již od dob, kdy se první devětadvacítky objevily na trhu, a v pětadvacetitisícové cenové hladině patří Skylab 9.0 k nejlépe ovladatelným hardtailům, na nichž je jízda vyloženě zábavná. Nejenže skvěle zatáčí a v ostrých vracečkách dovede zahanbit nejednu šestadvacítku, ale současně jde až nečekaně ochotně na zadní, odskočíme si na něm kdejakou terénní hranu a vůbec se nebrání ani bunny-hopu. Přes to všechno stále dokáže vyždímat naprosté maximum z přirozených pozitiv své koncepce, takže jezdce podpoří v hodně dlouhých i příkrých výjezdech a velký průměr kol se popasuje s terénními nerovnostmi. A to ve všech jejich podobách – ať už letíme lesní úvozovou cestou, kličkujeme kamenitou pěšinou, či stoupáme lesním výjezdem plným příčných kořenů. Skutečně nás mile překvapilo, jak může být cenově dostupný bike ve všech těchto ohledech sebevědomý.
Vraťme se ještě k použité technice, kterou lze označit za sázku na čistou a bezproblémovou funkci. To platí o vzduchové vidlici Rock Shox 30 Silver, dále o brzdách a především o sestavě komponentů řazení. Zadní měnič Deore XT, řadicí páčky SLX – zde prostě musí vše fungovat zcela bezchybně. Líbila se nám také volba standardního dvojpřevodníku, pouze bychom my osobně u velké „placky“ preferovali osmatřicítku namísto šestatřicítky. Vzhledem k přítomnosti menšího převodníku není u toho velkého nutné takto „kompromisní“ řešení, takže bychom se vůbec nezlobili, kdyby byl koncipován trochu více do rychla. Se šestatřicítkou jsme neměli přílišnou potřebu využívat přesmykač, řadu výjezdů jsme jezdili na velký převodník a ten malý přišel ke slovu až v hodně prudkých sekcích.
Sériově nastavený posed je hodně univerzální, neměli jsme sebemenší důvod k jeho úpravám, přestože u mnoha devětadvacítek hned na začátku automaticky laborujeme s výškou řídítek. Pokud bychom Skylab 9.0 chtěli uzpůsobit čistě maratonskému nasazení, nebylo by sice lehké snížení řídítek od věci, ale připravili bychom se z části o již zmíněnou hravost, jež nás v tomto případě tak bavila. Přesto je ale testovaný bike vyloženě sportovní, čemuž nahrává tuhý rám i výborně zvolená sestava kol. Ta se skládají z nábojů Deore, ráfků WTB a plášťů Kenda 5-Fifty, jež se skvěle odvalovaly na tvrdém podkladu a přitom se velmi jistě popraly i se členitým terénem. Kendy tedy excelovaly a jejich vyloženým nepřítelem je až mazlavé bahno, což se týká všech podobně koncipovaných dezénů. Hlavně však kola s daným obutím zajistila rychlost, která byla pocitově o dost zřetelnější, než bychom u hardtailu s celkovou hmotností 13,65 kilogramu čekali. Jinými slovy, v terénu i na asfaltu působil bike lehčím dojmem, než co ukázal displej naší digitální váhy.
Pokud jste si všimli standardních rychloupínacích nábojů a ptáte se po pevných osách, nemusíte mít strach, vůbec zde nejsou třeba. Tuhost je totiž i bez nich více než dostatečná, a to nejen při zrychlení či jízdě ze sedla, ale i při naklopení do zatáček. Jestliže vám tedy někdo vtlouká do hlavy, že bez pevných os nelze u devětadvacítky vlastně vůbec žít, nemusí to být až tak úplně pravda. Navíc vám klasické upínáky zajistí mnohem rychlejší demontáž kol i zpětnou montáž, ať už pří defektu, či převozu kola v autě.
Suma sumárum…
Pokud bychom měli vše sečíst a podtrhnout, pak máme před sebou 29“ hardtail s nadstandardní ovladatelností, která rozhodně není v dané cenové hladině úplně běžná. Přesto však kolo nepůsobí jakkoli vrtkavě - při pomalé jízdě máme pocit, že se s ním otočíme snad na pětníku, se vzrůstající rychlostí se stabilita výrazně načítá a výsledkem je hodně příjemný dojem. Takový, že jej máme v každém okamžiku dokonale pod kontrolou. Tento pocit podtrhuje také práce odpružené vidlice, která nám přišla o dost kultivovanější, než jsme byli u základnějších modelů Rock Shox v minulosti zvyklí. Nabídla totiž doslova příkladnou citlivost zkraje chodu i velmi rozumné hospodaření se svým stovkovým zdvihem. Řada jezdců uvítá také dálkový lockout na řídítkách, byť ergonomií páčky jsou na tom někteří výrobci ještě lépe. Pochválit musíme použití komponentů s logem Nexelo, jež najdeme na řídítkách, představci i sedlovce, a hlavně již zmíněné sedlo WTB Volt. To je na jednu stranu vyloženě bikové s příkladným zesílením bočnic, na stranu druhou vypadá sportovně štíhle a nabídne skvělý komfort i na delších vyjížďkách.
Nakonec ještě musíme zmínit jednu důležitou věc. I přes důraz na ovladatelnost je Galaxy Skylab 9.0 v prvé řadě stále typickou devětadvacítkou, s ideální terénní prostupností, vynikající adhezí kol i vrozenými vrchařskými dovednostmi. A o to jde především, protože právě všechny zmíněné vlastnosti jsou tím, co jezdec od moderního horského kola očekává.
Fotogalerie kola ZDE
Technické specifikace
Rám: Al 6061 Triple butted
Vidlice: Rock Shox 30 Silver RL, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 36/22
Brzdy: Shimano BRM395, 180 / 160 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG50 11-36 (10)
Ráfky: WTB STi 23
Náboje: Shimano Deore
Pláště: Kenda 50-Fifty 2,1“
Řídítka: Nexelo, 710 mm
Představec: Nexelo
Sedlovka: Nexelo
Sedlo: WTB Volt
Pedály: Marwi
Hmotnost: 13,65 kg (vel. 19“)
Cena: 24 990 Kč