Že se cenová dostupnost nemusí vylučovat se sportovností, to dokládá testovaný 29“ hardtail Skylab 7.0 jihočeské značky Galaxy. S cenovkou 18 990 korun sice primárně míří na nepříliš náročné hobby jezdce, ovšem z hlediska geometrie i funkce osazení je srovnatelný s dražšími konkurenty. Samotný rámový základ je zde totožný s topmodelem Skylab 9.0 a trojitě zeslabované trubky ze slitiny 6061 společně s promyšlenými profilacemi nabízejí ideální kombinaci příznivé hmotnosti a výrazně nadprůměrné tuhosti. Jinými slovy – za devatenáct tisíc parádní bike, který bychom se vůbec nebáli doporučit ani sportovněji založenému jezdci, jenž se tu a tam postaví třeba i na start náročnějšího maratonu.
Co vše je nutné nepodcenit, aby mohlo být kolo s podobně dostupnou cenovkou skutečně povedené? Vedle volby rámu a solidně fungující vidlice je nezbytná vyváženost všech použitých komponentů, což se v tomto konkrétním případě povedlo na výbornou. Měniče i řadicí páčky s logem Deore doplňují z našeho pohledu hodně povedené kliky SR Suntour XCM a také u „OEM“ brzd Shimano MT400 bylo vsazeno na maximálně osvědčenou konstrukci. Totéž by se dalo napsat o pláštích Kenda, které patří do portfolia společnosti Cyklo Švec, takže by byl vlastně nesmysl obouvat jakoukoli jinou značku. Ovšem co dělá kolo kolem, to je vždy geometrie – a ta již po několik posledních sezón prochází u Galaxy pouze decentní evolucí. To je dobře, neboť naladění délek trubek i rámových úhlů je tím, co u devětadvacítek Skylab i „sedmadvacítek“ Pioneer pravidelně chválíme. Skylab 7.0 modelového roku 2019 nebude výjimkou.
V hlavní roli funkce
Decentní vzhled sázející spíše na minimalismus grafických prvků a na matné šedo-černé odstíny je tím, co v poslední době frčí. Sice se nám trochu stýská po hodně barevných kolech, ale diktát trendů je neúprosný. Ovšem Skylab 7.0 rozhodně nepůsobí nudně, navíc je nabízen ve dvou odlišných designech, což platí třeba i v případě druhé nejdostupnější devětadvacítky Skylab 3.0. Z hlediska konstrukce sází rám testovaného modelu primárně na funkci bez zbytečných rádoby příkras, což je sympatické a platí to hlavně o použitých osvědčených profilacích. Spodní trubka s poměrně mohutným průřezem a nepřehlédnutelným předním ohybem je doplněna proměnnou profilací trubky horní, jež se směrem vzad hodně zeštíhluje za pomoci hydroformingu. Stejně tak sedlová trubka s vnějším průřezem 34,9 mm platí za osvědčený stavební kámen celkové torzní i boční tuhosti. Vpředu nalezneme dnes už skoro nepostradatelnou kónickou hlavu a na opačném konci rámu pak precizně tvarované patky, s brzdovým třmenem umístěným „dovnitř“ zadní stavby. Sedlové vzpěry s mírným esovitým zprohýbáním nás ideologicky sice lehce navracejí o nějaké desetiletí nazpět a byť vyložený přínos z hlediska schopnosti pohlcování rázů asi nelze očekávat, vypadá zadní stavba zajímavě. Absence pevných os rozhodně není na závadu, zvlášť v cenové relaci pod dvacet tisíc, navíc nabízená tuhost sestavy rámu a kol svádí k zamyšlení, zda u nejběžnější třídy sportovních hardtailů mají pevné osy skutečně takový přínos, aby nás pak zdržovaly třeba při defektu. To je ale již záležitost priorit každého konkrétního jezdce.
Prohlédneme-li si zpracování rámu či provedení vnitřního vedení řadicích bovdenů, celkem rychle máme jasno, že je použitý rám v dané cenové relaci výrazně nadstandardní a pokud by na něm bylo třeba osazení SLX a logo prémiové americké značky, vůbec by nám nepřišel neadekvátní. Základ kola tudíž nebyl ani trochu podceněn a pakliže si jeho majitel postupem času našetří na luxusnější komponenty, tak mu takový následný tuning určitě schválíme.
Nejen v píseckém terénu
Testovaný bike jsme řádně protáhli v jeho vlastní domovině, tedy okolo Otavy a následně v terénu mezi Orlíkem a Zvíkovem. A nevedl si vůbec špatně, respektive celou dobu jsme se nemohli ubránit pocitu, že jedeme na výrazně dražším kole, nežli jaká byla jeho skutečná cenovka. Hmotnost 13,75 kilogramu se sice nemusí zdát nijak nízká, ale v ceně pod dvacet tisíc váží kola ve většině případů více. Každopádně zde byla velmi důležitá sestava ráfků WTB a rychlých plášťů Kenda, takže pocitově nejenže kolo zrychlovalo o dost ochotněji, než co by naznačovala jeho cena, ale celkově se vůbec nebránilo hodně rychlé jízdě klasickým XC terénem. Tuhost rámu byla určitým psychickým dopingem a také při naklopení do zatáčky o sobě dala okamžitě vědět.
Samotná geometrie je přesně tím, co nám u sportovních hardtailů vyhovuje. Délka předního trojúhelníku, zadní stavby i samotného představce je namíchána přesně tak, aby byla výsledkem jak vynikající směrová stabilita, tak i ve všech ohledech dostatečná točivost. Zadní stavbu by sice bylo možné očividně ještě zkrátit, ale pro daný účel by to již bylo kontraproduktivní, neboť vrchařské schopnosti jsou u sériově nastaveného posedu vynikající. Právě pří jízdě do kopce působil bike opět daleko sportovněji, něž bývá v dané cenové hladině zvykem.
Příjemným překvapením se stala vidlice Suntour XCR, jejíž chod byl nečekaně kultivovaný s příjemnou citlivostí zkraje, reálným využitím většiny zdvihu a hlavně s parádní páčkou dálkového lockoutu. Podobnou chválu si od nás odnesly také vynikající brzdy Shimano (s kotouči 180/160 mm) nebo již výše zmiňované pláště. Převodová kombinace s velkou „plackou“ se šestatřiceti zuby bude pro drtivou většinu potenciálních uživatelů nejspíš dostačující, ovšem nám osobně by se více líbil velký převodník alespoň s osmatřiceti zuby, když už je zde ten přesmykač. Ale to je opět otázka vkusu a hlavně zvyku. Sedlo WTB Volt je pak podobně nadstandardním jako samotný použitý rám. Za nás tedy pro Skylab 7.0 palec nahoru!
Fotogalerie kola ZDE
Technická specifikace
Rám: Al 6061 Triple butted
Vidlice: SR Suntour XCR 32, 100 mm
Kliky: SR Suntour XCM, 36/22
Brzdy: Shimano MT400, 180 / 160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG50 11-36 (10)
Ráfky: WTB STi 23
Náboje: Shimano Alivio
Pláště: Kenda 50-Fifty 2,1“
Řídítka: Nexelo, 710 mm
Představec: Nexelo
Sedlovka: Nexelo
Sedlo: WTB Volt
Hmotnost: 13,75 kg (vel.19“)
Cena: 18 990 Kč
Test tohoto hardtailu naleznete v časopisu Cykloservis 16/2019.