Název Sirius představuje již řadu let to nejlepší mezi závodně koncipovanými hardtaily, co umí domácí značka Galaxy nabídnout. Pro letošní rok tento model dostal zcela nový, samozřejmě celokarbonový rám, respektující aktuální konstrukční trendy. Díky tomu jsou jízdní vlastnosti kola ve srovnání s předchůdcem o značný kus dále. A přestože je pro značku Galaxy z hlediska prodejních statistik určitě zásadní především střední třída, tak i v padesátitisícové cenové hladině, kde je konkurence hodně našlapaná, dokáže postavit velice zdařilý model. Ten je navíc výkladní skříní firmy CykloŠvec, neboť mezi osazením najdeme jak špičkový Fox, a to dokonce s luxusní povrchovou úpravou vnitřních nohou Kashima, tak i komponenty Deda, zapletená kola Black Jack nebo třeba pláště Kenda Karma. Všechny zmiňované značky, včetně vlastního Galaxy, na náš trh právě firma CykloŠvec dodává.
Novýmodel Sirius zaujme především propracovanými prvky konstrukce, podpořenými dotaženou grafikou i barevnými kombinacemi. Dominantní je především mohutná spodní rámová trubka, jejíž průřez má stejnou šířku jako celé středové pouzdro, do nějž trubka plynule přechází. Již z toho se dá předpokládat vysoká boční tuhost rámu. Vpředu pak najdeme kónickou hlavu s 1,5“ spodním ložiskem, jemuž je samozřejmě uzpůsobena také přední vidlice s „tapered“ sloupkem. Zadní stavba rámu sází na hodně vysoký profil esovitě prohnutých řetězových vzpěr a na zcela přímé, naprosto „čistě“ vyhlížející sedlové vzpěry. Zajímavě působí patky, především určité přesazení sedlových vzpěr za osu zadního kola, čímž se navyšuje schopnost rámu pohlcovat otřesy. Brzdový třmen je uchycen standardem Post Mount, a to uvnitř zadní stavby na řetězové vzpěře, což jej jednak více chrání a současně to umožňuje použití kratší hadice, jež je vedena po spodní straně dolní trubky. Estéty nadchne vnitřní vedení řadicích bowdenů, které jsou vcelku, tedy bez přerušení pro vedení lanka rámem. Díky tomu je systém odolnější vůči zanesení nečistotami. Z vyložených detailů zaslouží zmínku například nalepený duralový plech na zadní stavbě, v místě pod převodníky. V případě zasukování řetězu je tak karbon dokonale chráněn před poškozením.
Celková hmotnost 10,6 kilogramu ve velikosti 20“ je celkem standardní hodnotou, ovšem po stránce akcelerace nelze mít ke kolu jedinou připomínku. Solidně tuhý rám je maximálně podpořen kvalitními koly s nízkou obvodovou hmotností a vynikajícím obutím. Výsledkem je hodně sebevědomé zrychlení, srovnatelné dokonce s o třídu dražšími modely.
Celková ovladatelnost je zde lehce ovlivněna posedem trochu více orientovaným nad přední kolo, což je důsledek sedlovky s přímým zámkem. Díky tomu sirius exceluje hlavně ve výjezdech, kde nemá přední kolo zbytečné tendence k odlepování od země. Samozřejmě záleží na preferencích každého jedince, nám by se zde možná o něco více líbil standardní zámek s lehkým zadním přesazením, jde ale spíše o zvyk. Při jízdě po klasické XC trati a po točitých pěšinách je však ovladatelnost naprosto bezproblémová. Sirius se v tomto ohledu jevil jako o něco živější, ovšem skvěle předvídatelný společník. Ve sjezdech pak s narůstající rychlostí získával na stabilitě, v hodně prudkých klesáních však logicky vyžaduje o něco dřívější přesunutí za sedlo. Každopádně díky své celkové ovladatelnosti je kolem, které v případě zkušené pilotáže rozdává radost z jízdy, což nebývá u závodně koncipovaných XC modelů vždy standardem. Samozřejmě k tomu přispívá nejen ochota akcelerovat, ale i minimální síla, která dokáže přimět obě kola k odlepení od země.
Pokud se zaměříme na jízdní komfort, tak ten je vpředu dílemdokonale pracující vidlice Fox, jejíž citlivost i k těm nejmenším nerovnostem byla naprosto příkladná. Ovšem ani zadní partie kola nepatří do skupiny nepoddajných. Nejenže rám skutečně dokáže celkem zřetelně zahladit ostrost rázů, ale i karbonová sedlovka Deda zvládá odvést při jízdě v sedle nemalou práci.
Jak už bylo napsáno výše, přední vidlice je po stránce funkce naprosto perfektní, celkovou tuhost a kvalitu vedení předního kola do zatáček navíc zvyšuje použití pevné přední 15mm osy. Asi jediné, co nám zde vzhledem k celkovému závodnímu ladění kola chybělo, byl dálkový lockout z řídítek.
Kola Black Jack XC380nejenže navyšují celkovou designovou atraktivitu kola, ale především jsou skvělou oporou i pro silovou jízdu. Pláště Kenda Karma v kevlarové verzi platí za vyzkoušené, hodně rychlé univerzály, vhodné jak na maratonské tratě, tak na běžné XC.
Připomínky snad ani nelze mít ke kompletní sadě Deore XT, jež je zastoupena včetně klik. Největšípochvalu u současného ikstéčka ovšem zasluhují kotoučovky. Ty sice již nedisponují výrobně nákladným jednodílným třmenem jako předchůdce, ovšem z hlediska brzdného výkonu patří mezi absolutní špičku, a to mají přitom doslova titěrné ovládací páčky.
Pokud máme shrnout naše dojmy, tak se v případě poslední generace modelu Galaxy Sirius podařilo perfektně vyvážit jízdní vlastnosti a za cenu 51 990 korun nabídne varianta Pro XT odpovídající protihodnotu. A komu by se náhodou nelíbila bílo-zelená kombinace, může zvolit rovněž bílo-červenou. Další alternativy modelu Sirius využívají osazení Sram X.0 nebo Deore XT/SLX, v nabídce je ale také samostatný rám.
Plusy: vyvážené jízdní vlastnosti, supercitlivá vidlice, výkonné brzdy
Minusy: lockout na korunce, přímá sedlovka
Rám: Full Carbon
Vidlice: Fox Float 100 RLC FIT QR15, Kash. 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 24-32-42
Brzdy: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-34 (9)
Kola: Black Jack XC380
Pláště: Kenda Karmakevlar 2,1“
Řídítka: Deda Big N' Bar
Představec: Deda Quattro2 Twotone
Sedlovka: Deda Drittisimo
Sedlo: WTB Silverado
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 10,6kg (vel. 20“)
Cena: 52 990 Kč
Nová cena s vidlicí FOX 2013 Float 100 CTD-ADJ FIT QR15, Kashima Coat, 1,5taper krk. Info: zde