Jak vybrat kolo / poradíme vám při výběru

Třebaže může tato otázka znít jednoduše, skrývá hned několik dílčích otázek, které je třeba zodpovědět. Správně vybrané kolo je totiž základní podmínkou pro získání toho pravého požitku z jízdy (cyklistiky).

Základní otázkou, kterou si je třeba zodpovědět, je za jakým účelem si vůbec chceme kolo pořídit. Svištět si s větrem v zádech po rozžhaveném asfaltu, s ohnivou čárou za sebou, nebo si užívat poklidné cesty stinným lesíkem ? Na trhu existuje nepřeberné množství jízdních kol, z nichž každé má určité vlastnosti a využití. V následujícím rozdělení si uvedeme základní typy a jejich užití.

Horská kola, MTB kola

Několik posledních let jsou horská kola nejpopulárnější a nejvíce rozšířenou skupinou kol určenou pro jízdu „mimo civilizaci“ – v přírodě, terénu, po nezpevněných cestách. Tato horská kola a MTB mají převážně přední odpruženou vidlici. Poslední technickou novinkou horských kol jsou rámy kol z karbonu, které se vyznačují velmi dobou tvrdostí, pružností, ale zároveň nízkou hmotností.

Další variantou horských kol jsou celoodpružená horská kola, která mají odpružení vpředu i vzadu a a jsou vhodná na delší a rychlejší jízdy na nerovnostech. Kola s celoodpruženým systémem jsou také mnohem pohodlnější.

Kola patřící do této kategorie, patří v současné době mezi nejpopulárnější. Tato kola jsou určená svými konstrukčními vlastnostmi především do náročných terénů v přírodě, mimo cesty a silnice. Tato kola mají těžší a odolnější rámy, pomalejší převody, které však umožňují snadné zdolávání členitého terénu a menší kola s širokými plášti, pro větší stabilitu. S horským kolem můžete vyrazit i na silnice, ale musíte počítat s menší rychlostí a větším odporem, které Vaši jízdu učiní namáhavější. Přesto jsou horská kola ideální volbou pro uživatele, kteří hledají univerzální kolo, se kterým je možné zdolávat takřka všechny druhy cest.

Sjezdová kola

Jedná se o specializovaná MTB kola, která jsou určena především pro sjezd ve velmi náročných podmínkách, čemuž odpovídá i celková konstrukce kola. Vidlice i rám mají odpružení o vysokém zdvihu, pro maximální absorbci otřesů. Rámy jsou vyrobeny z vysoce pevných a zároveň pružných materiálů.

BMX a Freestylová kola

Speciální kola s nízkým, extrémně odolným rámem, určená v různých variacích pro bikrosové a freestylové disciplíny, založené na skocích a rozličných tricích, které kladou vysoké nároky na odolnost rámů a vyžadují menší rozměry pro lepší obratnost.

Trekingová kola, Crossová kola

Crossová a trekkingová kola využijete pro rychlou svižnou jízdu na silnicích a v mírném nenáročném terénu. Kola jsou vhodná i pro jízdu na cyklostezkách. Vyznačují se větším průměrem kol 28" a užším pláštěm narozdíl od horských kol 26". Trekingová a crossová kola se od sebe liší doplňující výbavou. Trekingová kola mají již v základu, blatníky, světla, nosiče atd..

Silniční kola – fitness kola

Silniční kola jsou kola, která jsou svými vlastnostmi určená pouze pro asfaltové silnice. Cyklisty, kteří rádi hltají kilometry na asfaltovém povrchu určitě nadchne lehkost rámu a minimální odpor u těchto nejen vyšších tříd silničních kol. Fitness kola, jsou svým krátkým vývojem teprve v plenkách. Slovo fitness má v dnešní době takový módní trend, že se nebojíme o jeho budoucnost. Hlavní rysem odlišující Fitness kola od silničních kol je, že kola Fitness mají rovná řídítka.

Dětská kola

Pokud chceme pořídit pro naše ratolesti dětská kola, musíte dát pozor, aby vybraná kola byla bezpečná a zvolit správnou velikost rámu dětského kola. Byla by škoda výběrem špatné velikosti rámu znechutit tento krásný sport dětem.

Základní rozdělení dle rámu u dětský kol: děti 2-4 leté -12" rám , 3-5leté – 16", 4-7leté -18", 5-8leté 20", 7-12leté – 24".
Nezapomeňte u dětí na přilby a další bezpečnostní výbavu.

VÝŠKA RÁMU

Základním kritériem pro měření velikosti jízdního kola je výška rámu, která se poměřuje s výškou jezdce, popřípadě se vzdáleností rámu od rozkroku. Výška rámu se měří od osy s klikami, do kterých jsou namontovány pedály, ke konci rámové trubky, do které je zasazeno sedlo.

Protože se kola vyrábějí po celém světě a nikdo zatím nezavedl povinnost udávat stejné měrné jednotky, označují u svých kol výrobci velikosti různými způsoby. V obchodech se tedy můžeme setkat s centimetry (popřípadě milimetry), palci, ale také označením, S,M,L ,XL a XXL. Pro lepší orientaci slouží následující tabulky, ve kterých jsou uvedeny výšky jezdce, délky nohou a jim příslušné výšky rámu:

Výška postavy v centimetrech

Výška rámu v palcích, centimetrech, milimetrech

do 165 cm

15-16" ; do 44 cm, do 500 mm

166-170 cm

17-18", do 48 cm, do 520 mm

171-185 cm

19-20", do 52 cm, do 540 mm

186-200 cm

21-22", do 55 cm, do 560 mm

nad 200 cm

23-24", 58-60 cm, nad 580 m

Délka nohy v centimetrech

Výška rámu v centimetrech a palcích *

72

42 (40) cm ; 16,5 "(15,7 ")

75

44 (42) cm ; 17,3" (16,5 ")

79

46 (44) cm ; 18,1"(17,3")

82

48 (46) cm ; 18,9" (18,1")

87

50 (48) cm ; 19,7 " (18,9")

89

52 (50) cm ; 20,5" (19,7")

92

54 (52) cm ; 21,3" (20,5")

96

56 (54) cm ; 22" (21.3")

*) pozn. míry se závorkami jsou doporučené pro rekreační jízdu, ty v závorkách pro sportovní

Výška postavy v cm

Výška rámu

do 165 cm

S

166-170 cm

M

171-185 cm

L

186-200 cm

XL

nad 200 cm

XXL

Uvedené míry nelze zcela považovat za bernou minci, protože každý člověk má jiné proporce. Pro lepší orientaci se proto můžete sami změřit a uvážit, jaká velikost rámu by Vám mohla vyhovovat. Postup je jednoduchý: změřte vzdálenost od země k rozkroku, vynásobte ji číslem 0,56 a dostanete výšku vhodného rámu v centimetrech. Když potom výsledné číslo podělíte číslem 2,54 (udává kolik cm je jeden palec), dostanete výšku rámu v palcích. Posledním doporučeným ukazatelem k výšce rámu je jeho vzdálenost od Vašeho rozkroku, která by měla u trekingový a krosových kol být 8 cm, u horských kol 6 cm a u silničních 2-3 cm.

Výška rámu ale není jedinou důležitou mírou kola. Důležitá je také délka rámu, která může v krajních případech znamenat, že budete natažení ležet na řidítkách nebo naopak sedět příliš vzpřímeně a bojovat s odporem větru. Je proto doporučené mít akorát tak dlouhý rám, že budou Vaše ruce na řidítkách mírně pokrčené, přičemž když přiložíte loket ke špičce sedla, budou se prsty Vaší ruky dotýkat představce (část rámu, ve které jsou uchyceny řidítka).

Tolik k otázce výběru velikosti rámu. Nyní zbývá poslední otázka: Jaký zvolit materiál rámu?

MATERIÁLY RÁMŮ

Při výběru kola je materiál rámu jednou z klíčových záležitostí, neboť právě použitý materiál výrazně ovlivňuje vlastnosti kola a především cenu, za kterou si kolo pořídíte. Vlastnosti jednotlivých materiálů, které je záhodno posuzovat, jsou především pevnost, pružnost a váha. Výrobci používají hned několik materiálů, které se různí právě poměrem jednotlivých vlastností.

OCEL

Ocelové rámy mají jednu velkou výhodu a to, že jsou levné. K vlastnostem ocelových rámu se dá říct tolik, že jsou relativně pružné a pevné, na druhou stranu jsou ale z používaných materiálům nejtěžší. Není však ocel jako ocel. Mimo nejlevnějších ocelových rámu (HI-TEN), existují různé slitiny oceli, které díky příměsi dalších prvků zlepšují své vlastnosti. Klasickým příkladem je slitina oceli s chromem a molybdenem (Cr-Mo).

HLINÍK

V dnešní době asi nejpopulárnější materiál rámů. Svoji přízeň si vysloužil především nízkou hmotností a sympatickou cenou. Hliníkový rám má, stejně jako ocelový, své „ale“ a tím je malá pružnost, čímž dochází k přenosu vibrací na jezdce. Co se týče pevnosti, je hliníkový rám méně pevný, než ocelový, a proto mají hliníkové rámy větší průměr trubek. Slitiny hliníku, jako dural (obsahuje měď a hořčík), slitina hliníku se scandiem nebo s křemíkem, ale tento rozdíl mažou.

TITAN

Rámy z titanových slitin patří mezi hvězdy na cyklistickém nebi. Pružné, lehké a mimořádně pevné. To vše lze říci o titanových rámech, čímž však výčet skvělých vlastností nekončí, neboť oproti výše zmíněným materiálům jsou titanové rámy navíc extrémně odolné proti korozi. Nutno však podotknout, že titan je také velice drahý, což je jeho největší a snad jediná nevýhoda.

KARBON (KARBONOVÝ KOMPOZIT)

Jak název napovídá, jedná se o materiál vyráběný z uhlíku, respektive z uhlíkových vláken, ze kterých se vytvoří tkanina. Tato tkanina se posléze klade do vrstev, které jsou máčeny do epoxidové pryskyřice a následně spečeny za vysoké teploty a tlaku do materiálu, který je pětkrát lehčí a šestkrát pevnější než ocel, přičemž má výbornou schopnost absorbovat vibrace. Pro své výjimečné vlastnosti je karbon používán na díly vozů Formule 1.

Rámy horských, krosových a potažmo i trekingových kol mohou být vybaveny odpruženými vidlicemi nebo může být odpružená i samotná konstrukce rámu (spíše pro opravdu náročné podmínky). Kola s odpruženými vidlicemi mohou doplnit nedostatky méně pružných rámů a celkově činí jízdu pohodlnější. Pro krosová a trekingová kola platí, že u nich dostačují vidlice o menších zdvizích, protože nemusí pohlcovat tak výrazné nerovnosti, jako kola horská, u kterých si dovolíme tvrdit, že je dokonce i nezbytností, aby byly odpruženými vidlicemi vybaveny. Jízda po lesních stezkách plných kořenů a hrbolů dokáže „vydrncat“ i sebeotrlejšího jezdce. Faktem také zůstává, že odpružené vidlice pohltí část otřesů a zvýší tak životnost celého kola.

Srdečně doufáme, že Vám tento návod pomůže se správným výběrem Vašeho nového kola, které Vám zajisté přinese spoustu spokojenosti a krásných vzpomínek, ať už na výletech s rodinou, přáteli nebo pouze s Vámi a Vaším kolem.

×