Čtrnáct tisíc korun, dá se ze tuto částku vůbec koupit použitelné horské kolo? A navrch devětadvacítka? Fakt, že skutečně ano, vás možná překvapí. Nejen, že lze takové kolo za danou cenu pořídit, ale navíc může být designově hodně povedené, může mít skvěle funkční kotoučovky Shimano, devět pastorků nebo přehazovačku Deore. A ani na dalších dílech se nemuselo šetřit, což potvrzují náboje Shimano Center-Lock, velmi dobré pláště Kenda Kadre nebo třeba sedlo WTB v luxusně působící bílé barvě. Asi by nás nenapadlo, že takovou větu vůbec někdy napíšeme, ale čtrnáct tisíc korun skutečně může stačit k pořízení spolehlivého sportovního kola pro hobby bikera. Dokazuje to devětadvacítka Galaxy Skylab s osazením Deore/Alivio, která se již na první pohled tváří o dost dražší, než by její cenovka naznačovala.
Základem testovaného kola je rám ze slitiny 6061 Superlight s trojitě zeslabovanou stěnou trubek hlavního trojúhelníku. A už samotný rám je pro danou třídu hodně nadstandardní, klidně by na tomtéž základu mohl být postaven více jak dvacetitisícový bike. Konstrukční čistotu sázející na kruhový profil trubek doplňoval i v největší testované velikosti 21“ (optimální pro cca 190 cm a více vysokého jezdce) dostatečný sloping, dodávající kolu na sportovním vzhledu. Klasiku představuje uprostřed zúžená hlavová trubka s integrovanými ložisky a navařená výztuha v jejím spoji se spodní trubkou. Líbilo se nám také vedení řadících lanek shora vrchní rámové trubky, a tažení brzdové hadice naopak po její spodní části. Výbornou tuhost při záběru slibuje sedlová trubka s vnějším průměrem 34,9 mm a celá zadní stavba s dostatečně mohutnými profily vzpěr a především zajímavě tvarovanými patkami. Sice chybí Post Mount úchyt brzdy, ale ten v dané cenové třídě ani nehledejme. Praktickým detailem jsou závity v patkách, ať už pro montáž vzpěr blatníků, či nosiče. Naopak na horní části sedlových vzpěr nám závity chyběly, což je v dané třídě trochu škoda, protože uživatel vyžadující zadní nosič bude muset použít montážní objímky.
Designově kolu není moc co vytknout - barevná kombinace, polomatný vrchní lak i grafika jsou dalšími aspekty stavějícími kolo výše, než by cenovka naznačovala.
Přední vidlice Suntour XCM s klasickou páčkou lockoutu na korunce a vinutou pružinou v levé noze je po funkční stránce zcela dostačující. Se svým stomilimetrovým zdvihem umí rozumně hospodařit, je slušně konstrukčně tuhá (i ve spojení s 29“ koly) a nabízí adekvátní citlivost zkraje zdvihu, která by se dala ještě zvýšit rozborkou vidlice a použitím, z našeho pohledu, vhodnějšího maziva. Tak jako tak je vidlice Suntour i ve své levnější podobě dostačujícím nástrojem pro jezdcův komfort v technicky méně náročném terénu klasických lesních a polních cest.
Jako nadstandardní hodnotíme kola, zapletená na odolných ráfcích Rodi a nábojích Shimano. Pláště Kenda Kadre jsou pak zdařilými univerzály, které nepředstavují „brzdu“ na tvrdém rovném podkladu a současně nabídnou skvělý záběr i v mírně rozmočeném terénu. Větší styčná plocha 29“ kol a adheze plášťů jsou pak skvělými společníky pro začínající bikery, kteří se poprvé připojí ke skupině zkušenějších terénních jezdců. Není nad pocit, že se kolu dá věřit, a to jak v případě jistoty vedení do zatáček, tak při záběru do strmého kopce.
Největší chválu jsme pěli na brzdy Shimano M395, vpředu doplněné 180mm kotoučem. I základnější OEM provedení kotoučovek Shimano je totiž v praxi až nebývale schopné a především z uživatelského pohledu spolehlivé. Při ceně kola čtrnáct tisíc by podobné brzdy byly ještě donedávna skoro nemyslitelné. Totéž platí o kvalitě řazení spoléhajícího na páčky Rapidfire ze sady Alivio a přehazovačku z již čistě sportovní řady Deore. Přesmykač Acera je naopak ekonomičtějším, ovšem dobře funkčním řešením. To se týká také klik Suntour XCM sázejících ještě na čtyřhranné provedení osy. Na druhou stranu, z hlediska přenosu síly i kvality řazení nebylo klikám moc co vyčíst. Jako nadstandardní, především designově, se jevily komponenty s logem Zoom Professional a již zmíněné sedlo WTB.
Devětadvacítková koncepce je z hlediska uživatelské přívětivosti v mnoha směrech výhodou a dokáže prominout velkou spoustu začátečnických chyb. Hmotnost 14,7 kilogramu v největší velikosti sice přináší vlažnější akceleraci, pokud ovšem nechcete na kole absolvovat stokilometrové rychlé vyjížďky, ale budete preferovat pohodovější ježdění v běžném XC terénu, devětadvacítka vám i v podobně ekonomičtějším balení bude vyhovovat. Je nadmíru pohodlná a nabídne jistotu tam, kde byste měli se šestadvacítkou už dávno oči navrch hlavy. Ani příkré sjezdy vás v tomto případě nevystraší, posed je totiž koncipován spíše na komfort, a díky tomu jsme tentokrát ani neměli tendence přetáčet představec do negativního sklonu. Jízdní stabilita je přímo ukázková a vyšší poloha řídítek nebude překážkou ani ve výjezdech - velká kola zde udělají většinu práce za jezdce. Pokud byste však měli pocit, že máte před sebou devětadvacítku, jež bude umět jezdit jen rovně a jízda na ní bude skoro až nudná, možná budete překvapeni. Vyšší hmotnost sice není úplně nakloněna odlepení obou kol od země, ale testovaný skylab se dal dostat i na zadní a do zatáček se vrhal velmi poslušně. Jeho geometrie, která je totožná s dražšími modely, je totiž laděna vyloženě sportovně, takže i když v největší velikosti galaxy působilo jako pořádný kus kola, nijak se nezaleklo ani točitých stezek. Jediné, kam se nechtělo úplně ideálně vejít, byly ostré vracečky v příkrých výjezdech. Jako celek však bike působil velmi vyváženě a sportovně. Za čtrnáct tisíc více než dobré hodnocení...
Rám: Al 6061 Triple butted
Vidlice: Suntour XCM HLO, 100 mm
Kliky: Suntour XCM 22/32/44
Brzdy: Shimano M395, 180/160 mm
Řazení: Shimano Alivio
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Acera
Kazeta: Shimano HG-30 11-32 (9)
Náboje: Shimano M66 Centerlock
Ráfky: Rodi Excalibur XC
Pláště: Kenda Kadre 2,1“
Řídítka: Zoom oversize
Představec: Zoom oversize
Sedlovka: Zoom Al 31,6 mm
Sedlo: WTB Volt
Pedály: Union Al
Hmotnost: 14,7 kg (vel. 21")
Cena: 13 990 Kč