Značka Galaxy nabízí u svých modelů již dlouhodobě příznivý poměr cena/výkon. Zdaleka se však nejedná o jediné pozitivum, devětadvacítky i „sedmadvacítky“ tohoto výrobce si při praktických testech již vícekrát vydobyly naši přízeň a třeba i v relaci pod patnáct tisíc korun nabídly sportovní naturel, což zdaleka nebývá samozřejmostí. Tentokrát zde však máme bike střední třídy, s koly průměru 27,5“ a elegantně tvarovaným rámem. A už na začátku můžeme prozradit, že si i tento model získal naše sympatie jak svými vyváženými parametry, tak vyloženě sportovním projevem. Galaxy Pioneer 27,5“ s osazením Deore XT a SLX se i přes cenovku jen lehce překračující pětadvacetitisícovou hladinu rozhodně nezalekne bikemaratonské trati ani trochu náročnějších trailů. K tomu nabídne dostatek jízdního komfortu, nadprůměrnou tuhost rámu, spolehlivé brzdy nebo univerzální, a přitom celkem rychlé obutí – jakýkoli prostor ke kritice se nehledá zrovna jednoduše.
S designovou čistotou
Rám z trubek ze slitiny 6061 s trojitě zeslabovanou stěnou vyznává konstrukční čistotu, která je navíc podpořena bílým lakem s polomatnou povrchovou úpravou a spíše střízlivou grafikou. Nová podoba použitých fontů se k designu hodí, stejně jako třeba zajímavý osmiúhelníkový profil dolní poloviny spodní trubky. Biaxiální profilace zde tedy není použita úplně klasická, ale s průřezy se trochu více experimentovalo – kupříkladu přední část dolní trubky vychází svým profilem z trojúhelníku a pod napojením na hlavu nalezneme ještě navařený zpevňující plát. Podobný tvar využívá i konstantní průřez horní trubky, hlava pak vsadila na klasický oversize průměr 1⅛“ nahoře i dole. Tuhost rámu při bočním zatížení předpovídá jak samotné zploštění spodní trubky, tak i použití silnější sedlové trubky se sedlovkou průměru 31,6 mm. Oko estéta jistě zaujme zadní stavba, nejen svými konstrukčně zajímavými, robustně vyhlížejícími patkami, ale i výrazným esovitým zprohýbáním sedlových vzpěr a kapkovitým průřezem spodních ramen, která jsou navíc napojena téměř na samý kraj středového pouzdra – i z tohoto detailu je patrná snaha o navýšení boční tuhosti rámu. Nemůže chybět úchyt zadní brzdy standardu Post Mount a líbilo se nám také vedení lanek řazení i hadice zadní brzdy zespodu horní trubky.
Jinak je osazení svěřeno vzduchové vidlici Rock Shox XC32 s dálkovým uzamykáním z řídítek a stomilimetrovým zdvihem, dále odolným kolům s centerlockovými náboji Shimano a s bytelnými ráfky Rodi BlackRock a v neposlední řadě kotoučovkám Shimano BR-M395. Ty jsou sice na spodním okraji nabídky výrobce, ale z hlediska výkonu a spolehlivosti jim není naprosto co vytknout. Za nadstandard dané třídy lze rozhodně považovat přehazovačku Deore XT a řazení SLX, hodně se nám zamlouvaly také kliky Shimano M622 s trojicí převodníků, která je podle našeho mínění stále pro běžné uživatele z řad hobby bikerů nejpraktičtější.Navíc se kliky tváří poměrně luxusně, a neznalý by je automaticky zařadil někam na úroveň SLX či XT. A líbily se nám i komponenty vlastní značky Nexelo, která dodala představec, řídítka i sedlovku., stejně jako třeba příjemné lock-on gripy. Snad pouze sedlu, z našeho pohledu, schází nějaká funkční ochrana boků proti prodření, třeba při pádu.
Prostě příjemný bike...
Pioneer nám od prvního okamžiku skvěle padl do ruky, geometrii sedmadvacítek má značka Galaxy velmi dobře zvládnutou. Sériově montovaný představec s negativním sklonem sice není úplně pro každého, kolu přidává na sportovnosti, a naopak lehce redukuje přirozený jízdní komfort, ale jeho přetočení je otázkou sotva tří minut. V továrním nastavení tak byl Pioneer 27,5“ doslova králem výjezdů a i v těch hodně prudkých působil tak sebejistě, že by všechny šestadvacítky strčil do kapsy a devětadvacítkám by byl zcela rovnocenným partnerem. V prudších sjezdech pak byl sportovní posed již maličko více limitující, ale stabilita kola stále dominovala. Pokud však patříte mezi bikery, kteří ročně najezdí do nějakých tří tisíc kilometrů, pravděpodobně bude rozumnější dostat otočením představce řídítka trochu výše, díky čemuž bude bike univerzálnější. Zaprvé se zvýší samotný komfort posedu s nepříliš nataženou či dokonce předkloněnou pozicí těla, ale primárně se ve sjezdech stane bike skvěle předvídatelným za všech situací, a i v těch hodně prudkých dovolí středně zkušenému jezdci posouvat své hranice.
Jinak je Galaxy Pioneer 27,5“ samozřejmě nejvíce spokojen v běžném XC terénu, ať už se jedná o lesní, či polní cesty. Současně však zvládne techničtější pasáže, kde se dokáže nejen proplétat mezi stromy po točitém singletracku, ale nijak neprotestuje proti odskočení hrany či bunny-hopu. A to jsou, upřímně, dovednosti, které jsme od tohoto kola až tak úplně nečekali. Za svou čistokrevnou XC povahou totiž v hloubi duši skýtá potenciál, který využije jen trochu zkušenější jezdec. I přes na první pocit standardní projev sportovního biku tak pioneer dokáže jezdit po zadním nebo se otočit skoro na pětníku - zvlášť v pomalejší rychlosti působí bike až nečekaně živě.
Jinak musíme pochválit funkci přední vidlice, která se od samého počátku chovala dostatečně kultivovaně a její dálkový lockout fungoval spolehlivě. Spokojeni jsme byli i s obutím Kenda 50-Fifty, jehož vzorek se sice tváří poměrně jemně, ale dokáže uspět v rozličném terénu, a to dokonce i lehce rozmoklém, to nejlepší ze sebe však pláště dostanou na šotolině. Celková hmotnost 13,25 kilogramu, která je dokonce o pár deka nižší, než uvádí samotný výrobce, pak rozhodně není překážkou pro svižnou jízdu - dokonce si dovolíme tvrdit, že bike v reálu působí lehčím dojmem.
Každopádně, za necelých šestadvacet tisíc korun se jedná o vyvážený bike, takže Galaxy Pioneer určitě schvalujeme, a to prakticky v kterékoli jeho nabízené modifikaci. Ta vrcholná pak uspokojí i trochu náročnější vyznavače terénního ježdění.
Rám: AL 6061 Triple butted
Vidlice: Rock Shox XC32 TK, 100 mm
Kliky: Shimano M622 40/30/22
Brzdy: Shimano BR-M395, 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG50 11-36 (10)
Náboje: Shimano M4050
Ráfky: Rodi BlackRock
Pláště: Kenda 50-Fifty 2,1“
Řídítka: Nexelo
Představec: Nexelo
Sedlovka: Nexelo
Sedlo: Selle Bassano Reko
Hmotnost: 13,25 kg (vel. 21“)
Cena: 25 990 Kč