Galaxy Proteus SLX/XT - test kola

Jihočeská značka Galaxy se velkou částí své nabídky orientuje především na nejžádanější střední třídu horských a krosových kol, nicméně umí i hodně pěkné závodně zaměřené modely. To dokládá například redesignovaný typ Sirius, s precizně provedeným karbonovým rámem. My jsme si do testu ale tentokrát vybrali podstatně dostupnější bike, s duralovým rámem a osazením kombinujícím sady Deore XT a SLX. Série s označením Proteus čítá široké rozpětí jednotlivých modelů, přičemž námi testovaná varianta, jež je nyní nabízena za akční cenu 23 990 korun, je kvalitativně přibližně uprostřed. Nicméně karbonovou novinku značky se letos také chystáme otestovat, takže čtenář o nic nepřijde.

Galaxy Proteus cele kolo

Proteussází z konstrukčního hlediska na klasiku. Provedení duralového rámu ze slitiny 7005 v sobě pojí skvělou torzní tuhost a příznivou hmotnost, to vše v kombinaci se zdařilou geometrií, která je orientována spíše na sportovní jízdu, ovšem z hlediska celkové ovladatelnosti jí není v rámci dané třídy co vytknout.

Galaxy Proteus hlava

Pokud se zaměříme na rámz trojitě zeslabovaných trubek, tak nalezneme všechny pro značku typické konstrukční prvky, tedy jak bi-axiálně profilovanou spodní trubku, tak navařenou výztuhu pod hlavou. Rozhodně zde nebylo plýtváno gramy, takže žádný zbytečný hydroforming a především sázka na spíše decentnější profily trubek. Hlavová trubka s integrovanými ložisky standardního oversize průměru a klasický IS úchyt brzdového třmenu na levé patce sice nepatří mezi nejmodernější konstrukční prvky, ale nutno přiznat, že rozhodně nejsou na škodu. Z hlediska jízdního komfortu je pak jednoznačně výhodou užší sedlová trubka, sedlovka s nejklasičtějším průměrem 27,2 mm totiž v případě většího vysunutí dokáže v předozadním směru na hrbolech pracovat, a to i přes použití duralu. Zadní stavba představuje po konstrukční stránce standard, a to jak lehce esovitě zprohýbanými sedlovými vzpěrami, tak i spodními rameny, jež mají ve svém středu ležatý kapkovitý profil.

Galaxy Proteus brzdyV případě osazení bylo vsazeno na dokonale funkční mix, kombinující pružinovou vidlici Rock Shox Recon a Shimano SLX, doplněné o přehazovačku Deore XT.Pouze náboje jsou z o něco ekonomičtější řady Deore. Samozřejmostí je Center Lock uchycení kotoučů. Samotná kola jsou však dokonalým obrazem producenta kol Galaxy, firmy Cyklo Švec. Do portfolia značek tohoto dovozce totiž patří jak Kenda, od níž pochází skvělé pláště Karma, tak i portugalské Rodi, které dodalo bytelné ráfky s kalíškovaným uložením niplů. Červeno-bílá grafika ráfků navíc ideálně doplňuje design rámu.

Příjemné svezení

Testovaná devatenáctka již na pohled nepůsobila nějak dlouhým dojmem, navíc sestava podložek pod představcem, dohromady čítající téměř čtyři centimetry, dostala řídítka do celkem příjemné výšky. Oba zmíněné faktory se podílí nejen na pohodlném, nepříliš nataženém posedu, ale také na dobré ovladatelnosti. Současně ale toto „tovární“ nastavení umožňuje značnou modifikaci, takže z komfortního zaměření se může celkem snadno stát čistě sportovní.Stačí ubrat pár podložek, případně dát představec do negativního sklonu, a stojí před vámi bike jako stvořený pro dlouhé výjezdy a libující si ve svižném tempu jízdy. Snad jen řídítka by mohla být o něco širší, 58 cm není moc a zvlášť po namontování rohů budou ruce docela u sebe.

Celková hmotnost kola se vyšplhala na přijatelných 12,4 kilogramu, což naprosto přesně odpovídalo katalogovému údaji. Gramové redukci by samozřejmě prospěla vzduchová vidlice, případně volba vyššího modelu s duralovýma vnitřníma nohama. Ovšem i tak jsme si během testu užívali sportovní naturel kola, daný jak samotnou geometrií a tuhostí rámu, tak samozřejmě ideálním obutím. Pláště Kenda Karma jsou rychlé na jakémkoli podkladu, logicky s výjimkou vyloženě blátivého terénu, který je celkem nekompromisně zalepí. Po asfaltu či šotolině ovšem jedou přímo ukázkově, jejich nízká hmotnost navíc usnadňuje akceleraci. Hodně často se při našich testech utvrzujeme v nepsaném pravidlu, že nevhodnou volbou plášťů lze naprosto zabít jinak pozitivní dojem z kola. V případě Galaxy Proteus však platí opak, a sice že Kenda Karma ideálně podpořila jeho celkově sportovní charakter.

Galaxy Proteus pakaNejlépe se testovaný bike samozřejmě cítí v klasickém „XC“ terénu, tedy na spíše rychlejších tratích, bez zbytečně technických úseků. Současně ale neztrácel ani ve výjezdech, kde v předjarním, lehce podmočeném terénu bylo určitým způsobem limitní jinak výborné obutí. Ve sjezdech jsme ocenili dostatečně vysoko umístěná řídítka a celkem jsme si vychutnávali i docela kultivovanou funkci přední vidlice. Pružina je přece jen pružina, celková progresivita chodu byla naprosto ideální a vidlice perfektně hospodařila se svými sto milimetry zdvihu.Páčka lockoutu na její korunce nám nijak nevadila, i když by mohla chodit o něco méně ztuha.

Z dalšího osazení nám maximálně vyhovovalo sedlo WTB, které nabídlo celkem ideální kombinaci sportovního střihu a pohodlí. Stejně tak sedlovka o úctyhodné délce 400 mm je celkem luxusem. Naopak jsme nebyli zrovna spokojeni s gripy WTB, které byly na náš vkus až moc hrubé.

Za čtyřiadvacet tisíc je testovaný Galaxy Proteus určitě rozumnou volbou. Zvýhodněná cena je navíc snížená o celé tři tisíce, což není málo.

 

Plusy: tuhost rámu, variabilita výšky řídítek, vyvážené osazení

Minusy: užší řídítka, hrubé gripy

 

Rám: Al 7005 Ultralight Triple butted

Vidlice: Rock Shox Recon Silver TK 100 mm

Kliky: Shimano SLX 42x32x24

Brzdy: Shimano SLX 160/160 mm

Řazení: Shimano SLX 10 sp.

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano SLX

Kazeta: Shimano HG-8111-34 (10)

Náboje: Shimano Deore

Ráfky: Rodi Excalibur DB

Pláště: Kenda Karma 2,0”

Řídítka: Ritchey Comp

Představec:Ritchey Comp

Sedlovka: Ritchey Comp

Sedlo: WTB Silverado Comp

Pedály: Shimano PD-M505

Hmotnost: 12,4kg (vel. 19“)

Cena: 23 990 Kč

Další info: zde 

datum: 31.05.12 - kategorie: Testy

Převzato z 
www.cykl.cz

×